Grywalizacja pozornie nie jest bezpośrednio związana z tematem mobilności i transportu. Uważam jednak, że w najbliższej przyszłości może być jednym z ważniejszych narzędzi wspierającym transformację w kierunku zrównoważonej mobilności.
Z jednej strony potrzebujemy stworzenia warunków i możliwości przemieszczania się w inny, niż dotychczas sposób. Może to być zarówno aktywna mobilność, mikromobilność, czy wysokiej jakości transport zbiorowy. Z drugiej strony musimy zmierzyć się z problemem zmiany naszych nawyków i przyzwyczajeń. Powinniśmy także wypromować te bardziej zrównoważone sposoby przemieszczania się. Jak to zrobić?
W tym odcinku chciałbym przyjrzeć się możliwościom jakie daje grywalizacja, narzędzie marketingowe, uznane przez Harvard Business Review za jeden z trendów najbliższej przyszłości.
Cytując mojego dzisiejszego gościa, “esencją grywalizacji są gry, które zmieniają świat na lepsze”, a przecież w zrównoważonej mobilności właśnie o tę zmianę chodzi.
Zapraszam Was zatem do świata gier wspólnie z Pawłem Tkaczykiem, strategiem, mówcą publicznym, właścicielem agencji MIDEA, autorem trzech bestsellerowych książek, w tym tej pod tytułem “Grywalizacja”.

Podcast o zrównoważonym transporcie i mobilności
Obszary metropolitalne to intensywnie rozwijające i urbanizujące się tereny, powiązane ze sobą wieloma zależnościami społecznymi i gospodarczymi. Obejmują one wiele jednostek samorządu terytorialnego różnego szczebla, których zadania i kompetencje w dużym stopniu się przenikają i uzupełniają.
Mimo braku dedykowanych im uregulowań prawnych samorządy próbują w różnym stopniu nawiązywać współpracę i koordynować działania. Obecnie ta współpraca pomiędzy poszczególnymi jednostkami ma dobrowolny charakter. Opiera się często na dobrze rozumianym interesie lokalnym, lecz czasami bez uwzględnienia szerszego kontekstu całej metropolii.
Systemowym rozwiązaniem tego problemu może być ustawa metropolitalna. Mimo tego, że Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, czyli pierwszy w Polsce związek metropolitalny funkcjonuje już od kilku lat, kolejne obszary metropolitalne, m.in. obszar metropolii pomorskiej, nie mogą doczekać się wprowadzenia ogólnych podstaw prawnych, które umożliwiłyby stworzenie analogicznych podmiotów w kolejnych miejscach.
Odcinek ten powstaje w ramach współpracy reklamowej ze Stowarzyszeniem Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, organizatorem zbliżającej się Konferencji Smart Metropolia.
Smart Metropolia to konferencja poświęcona zagadnieniom współpracy samorządów w obszarach metropolitalnych, relacji metropolii z resztą kraju oraz współtworzenia mądrej polityki państwa wobec polskich miast i gmin.
Konferencja odbędzie się już 5 i 6 października w centrum AmberExpo w Gdańsku. Zapisy trwają do 27 września przez stronę internetową www.smartmetropolia.pl
W dzisiejszym odcinku podcastu porozmawiamy o tym, jak obecnie wygląda współpraca na obszarze metropolii pomorskiej, która skupia 61 miast, gmin i powiatów, na czele z Gdańskiem, Sopotem i Gdynią. Jak sprawić, aby była ona bardziej efektywna w kontekście mobilności mieszkańców? I Jakie szanse może przynieść wprowadzenie ustawy metropolitalnej?
Moim gościem jest Krzysztof Perycz-Szczepański, zastępca dyrektora Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot.
Więcej informacji na stronie:
https://www.nadobrymtorze.pl/42
Podcast możesz śledzić także na:
Facebook – https://www.facebook.com/nadobrymtorze/
Instagram – https://www.instagram.com/nadobrymtorze/
Linkedin – https://www.linkedin.com/company/nadobrymtorze

Książkę „Grywalizacja” znajdziecie na jego stronie internetowej.
Zamieszczam także link do Youtube’a z wystąpieniem Pawła na TEDx, o którym rozmawialiśmy: „O kierowcach, którzy chcą jeździć przepisowo”
Mimo, że organizatorzy transportu publicznego jeszcze nie często korzystają z możliwości jakie daje grywalizacja w mobilności, to warto posłuchać z jakimi wyzwaniami aktualnie się mierzą. Z tego względu polecam odcinki dotyczące Grodziskich Przewozów Autobusowych (odcinek nr 10) oraz regionalnego transportu autobusowego (odcinek nr 20).
Paweł Tkaczyk
Jak sam twierdzi – zarabia na życie opowiadaniem historii. Buduje silne marki – pracuje m.in. z Agorą, Grupą Allegro, wieloma mniejszymi firmami. Doradza startupom i innym przedsiębiorstwom – jako mentor np. podczas Startup Weekend czy Startup Fest. Dzieli się wiedzą – pisze blog o budowaniu marki, popełnił trzy książki: „Zakamarki marki”, „Grywalizacja” oraz „Narratologia”. Prowadzi szkolenia z marketingu, brandingu, czy social mediów. Kocha literki niemal w każdej – poza Comic Sans – formie.