Konkurencja, cytując encyklopedię PWN, to proces, w którym uczestnicy rynku, dążąc do realizacji swych interesów, próbują przedstawić oferty korzystniejsze od innych m.in. ze względu na cenę, czy jakość, wpływające na decyzję zawarcia transakcji.
Rozmawiając o kolejowych przewozach pasażerskich w Polsce możemy powiedzieć wiele, ale poza kilkoma wyjątkami, z pewnością nie można określić tego rynku jako konkurencyjnego.
Uwarunkowania prawne na tym rynku zmienił jednak IV pakiet kolejowy Unii Europejskiej, a dokładniej jego „filar rynkowy” przyjęty już ponad 6 lat temu wraz z późniejszą implementacją w polskim prawodawstwie.
Co zatem już zmieniło się w ostatnich latach, jakie zmiany jeszcze przed nami i co powinniśmy zrobić, żeby dobrze wprowadzić konkurencję w kolejowych przewozach pasażerskich. Efektem powinna być oczywiście większa efektywność kosztowa, poprawa oferty i jakości usług. W konsekwencji kolej mogłaby zwiększyć konkurencyjności względem transportu drogowego.
Gościem tego odcinka podcastu jest pan profesor Stefan Akira Jarecki z Wyższej Szkoły Informatyki Stosowanej i Zarządzania w Warszawie, wykładowca w Krajowej Szkole Administracji Publicznej, a także członek Rady Naukowej Fundacji ProKolej.
Podcast o zrównoważonym transporcie i mobilności
Konkurencja, cytując encyklopedię PWN, to proces, w którym uczestnicy rynku, dążąc do realizacji swych interesów, próbują przedstawić oferty korzystniejsze od innych m.in. ze względu na cenę, czy jakość, wpływające na decyzję zawarcia transakcji.
Rozmawiając o kolejowych przewozach pasażerskich w Polsce możemy powiedzieć wiele, ale poza kilkoma wyjątkami, z pewnością nie można określić tego rynku jako konkurencyjnego.
Uwarunkowania prawne na tym rynku zmienił jednak IV pakiet kolejowy Unii Europejskiej, a dokładniej jego „filar rynkowy” przyjęty już ponad 6 lat temu wraz z późniejszą implementacją w polskim prawodawstwie.
Co zatem już zmieniło się w ostatnich latach, jakie zmiany jeszcze przed nami i co powinniśmy zrobić, żeby dobrze wprowadzić konkurencję w kolejowych przewozach pasażerskich. Efektem powinna być oczywiście większa efektywność kosztowa, poprawa oferty i jakości usług, a w konsekwencji zwiększenie konkurencyjności kolei względem transportu drogowego.
Gościem tego odcinka podcastu jest pan profesor Stefan Akira Jarecki z Wyższej Szkoły Informatyki Stosowanej i Zarządzania w Warszawie, wykładowca w Krajowej Szkole Administracji Publicznej, członek Rady Naukowej Fundacji ProKolej.
Więcej informacji na stronie:
https://www.nadobrymtorze.pl/27
Podcast dostępny jest także na:
Facebook – https://www.facebook.com/nadobrymtorze/
Instagram – https://www.instagram.com/nadobrymtorze/
Linkedin – https://www.linkedin.com/company/nadobrymtorze
Podcast dostępny jest także na:
Raport Fundacji ProKolej
Zgodnie z zapowiedzią w podcaście, zamieszczam link do raportu Fundacji Prokolej.
Prof. dr hab. Stefan Akira Jarecki
Profesor uczelni na Wydziale Informatycznych Technik Zarządzania Wyższej Szkoły Informatyki Stosowanej i Zarządzania WIT w Warszawie (działającej pod auspicjami Polskiej Akademii Nauk). Wykładowca w Krajowej Szkole Administracji Publicznej im. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego (KSAP). Koordynator obszaru kształcenia prawo i administracja w KSAP. Uczestnik Warszawskiego Seminarium Aksjologii Administracji. Członek Rady Naukowej Fundacji ProKolej. Autor kilkudziesięciu publikacji, poświęconych głównie zagadnieniom regulacji gospodarczej i pomocy publicznej. Zwłaszcza w sektorze transportu kolejowego. Prelegent na licznych konferencjach i szkoleniach, zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Uczestniczy w DG Regio Community of Practitioners, m.in. jako ekspert w zakresie transportu kolejowego.
Podcast możesz śledzić również na platformach społecznościowych:
Temat konkurencji na torach pojawił się także w odcinku nr 25. Gościem był pan Adreas Schilling z DB Regio, konkurującego z wieloma innymi operatorami w obszarze pasażerskich przewozów regionalnych w Niemczech.
Polecam książkę p. prof. – jest warta przeczytania, choć nie jest to łatwa lektura.
[…] Odcinek 27: Konkurencja na torach – prof. dr hab. Stefan Akira Jarecki […]