Według badań przeprowadzonych w Warszawie w 2020 r. pojazdy starsze niż 14 lat stanowiące 17 proc. badanych pojazdów w ruchu odpowiadały za 37 proc. emisji tlenków azotu i aż 52 proc. emisji pyłów zawieszonych.
Z drugiej strony pomiary emisji spalin przeprowadzone w 2019 r. na terenie Krakowa, wykazały inne bardzo niepokojące zjawisko. Stwierdzono, że aż blisko połowa przebadanych pojazdów nie spełniała norm wynikających z homologacji w zakresie emisji tlenków azotu, tlenku węgla, węglowodorów, czy pyłów.
Pozorna oszczędność na samochodach i ich stanie technicznym kosztuje więc nas wszystkich. Zgodnie z raportem European Public Health Alliance społeczne koszty związane ze zdrowiem, wynikające z zanieczyszczenia powietrza w Warszawie, szacuje się na około 20 miliardów złotych rocznie. Oznacza to, że koszt na osobę wynosi ponad 11 tys. zł.
Zatem czy strefy czystego transportu, które planują wprowadzić polskie miasta, to konieczne rozwiązanie, żebyśmy w miastach mogli oddychać czystym powietrzem? Czy mamy może inne możliwości?
Gościem tego odcinka jest pan Bartosz Piłat, ekspert Polskiego Alarmu Smogowego ds. polityk transportowych.

Podcast o zrównoważonym transporcie i mobilności
Według badań przeprowadzonych w Warszawie w 2020 r. pojazdy starsze niż 14 lat stanowiące 17 proc. badanych pojazdów w ruchu odpowiadały za 37 proc. emisji tlenków azotu i aż 52 proc. emisji pyłów zawieszonych.
Z drugiej strony pomiary emisji spalin przeprowadzone w 2019 r. na terenie Krakowa, wykazały inne bardzo niepokojące zjawisko. Stwierdzono, że aż blisko połowa przebadanych pojazdów nie spełniała norm wynikających z homologacji w zakresie emisji tlenków azotu, tlenku węgla, węglowodorów, czy pyłów.
Pozorna oszczędność na samochodach i ich stanie technicznym kosztuje więc nas wszystkich. Zgodnie z raportem European Public Health Alliance społeczne koszty związane ze zdrowiem, wynikające z zanieczyszczenia powietrza w Warszawie, szacuje się na około 20 miliardów złotych rocznie. Oznacza to, że koszt na osobę wynosi ponad 11 tys. zł.
Zatem czy strefy czystego transportu, które planują wprowadzić polskie miasta, to konieczne rozwiązanie, żebyśmy w miastach mogli oddychać czystym powietrzem? Czy mamy może inne możliwości?
Gościem tego odcinka jest pan Bartosz Piłat, ekspert Polskiego Alarmu Smogowego ds. polityk transportowych.
Więcej informacji na stronie:
https://www.nadobrymtorze.pl/33
Podcast możesz śledzić także na:
Facebook – https://www.facebook.com/nadobrymtorze/
Instagram – https://www.instagram.com/nadobrymtorze/
Linkedin – https://www.linkedin.com/company/nadobrymtorze

Podcast dostępny jest także na:
Bartosz Piłat
ekspert Polskiego Alarmu Smogowego ds. polityk transportowych, dziennikarz, publicysta. Zajmuje się problematyką zarządzania miastami, w tym efektywnością sieci transportowych i urbanistyką, oraz ochroną środowiska na styku z gospodarką, m.in. jakością powietrza, gospodarką odpadami i odnawialnymi źródłami energii.
Podcast możesz śledzić również na platformach społecznościowych:
Temat czystego transportu w miastach pojawił się już w odcinku 30 podcastu, który również polecam.