Rozwój ruchu rowerowego to wielka szansa dla polskich miast. To właśnie ten środek transportu ma ogromny potencjał zarówno w zakresie zaspokajania dużej części potrzeb transportowych, a także ograniczania emisji CO2, hałasu oraz zanieczyszczeń. Jest to najbardziej efektywny energetycznie środek transportu, powszechnie dostępny, tani i zajmujący niewiele miejsca.
W miastach takich jak Amsterdam czy Kopenhaga. Udział ruchu rowerowego w podróżach do pracy lub szkoły osiąga 50%. Są to miasta porównywalne pod względem zarówno powierzchni, jak i populacji do dużych polskich miast. Także w wielkich metropoliach, takich jak prawie czteromilionowy Berlin, kilkunastoprocentowy udział rowerów w podróżach jest możliwy do osiągnięcia.
Jakie podejście do ruchu rowerowego mają polskie miasta? Czy w ogóle wyznaczają sobie cele w tym zakresie? Gdzie leży górna granica rozwoju i w jaki sposób ją osiągnąć? Rozmawiamy zatem o politykach rowerowych polskich miast.
Punktem wyjścia do rozmowy jest raport „Polityka rowerowa polskich miast” opublikowany przez Obserwatorium Polityki Miejskiej Instytutu Rozwoju Miast i Regionów.
Gościem tego odcinka jest pan Marcin Hyła ze Stowarzyszenia Miasta dla Rowerów.
Podcast o zrównoważonym transporcie i mobilności
Rozwój ruchu rowerowego to wielka szansa dla polskich miast. To właśnie ten środek transportu ma ogromny potencjał zarówno w zakresiezaspokajania dużej części potrzeb transportowych, a także ograniczania emisji CO2, hałasu oraz zanieczyszczeń. Jest to najbardziej efektywny energetycznie środek transportu, powszechnie dostępny, tani i zajmujący niewiele miejsca.
W miastach takich jak Amsterdam czy Kopenhaga. Udział ruchu rowerowego w podróżach do pracy lub szkoły osiąga 50%. Są to miasta porównywalne pod względem zarówno powierzchni, jak i populacji do dużych polskich miast. Także w wielkich metropoliach, takich jak prawie czteromilionowy Berlin, kilkunastoprocentowy udział rowerów w podróżach jest możliwy do osiągnięcia.
Jakie podejście do ruchu rowerowego mają polskie miasta? Czy w ogóle wyznaczają sobie cele w tym zakresie? Gdzie leży górna granica rozwoju i w jaki sposób ją osiągnąć?
Gościem tego odcinka jest pan Marcin Hyła ze Stowarzyszenia Miasta dla Rowerów.
Więcej informacji na stronie:
https://www.nadobrymtorze.pl/38
Podcast możesz śledzić także na:
Facebook – https://www.facebook.com/nadobrymtorze/
Instagram – https://www.instagram.com/nadobrymtorze/
Linkedin – https://www.linkedin.com/company/nadobrymtorze
Podcast dostępny jest także na:
Marcin Hyła
Wiceprezes stowarzyszenia Miasta dla Rowerów. W 1992 roku założył inicjatywę (dziś stowarzyszenie) Kraków Miastem Rowerów. Tworzył Gdański Rowerowy Projekt Inwestycyjno-Promocyjny finansowany przez Global Environment Facility (2002-2006). Autor między innymi standardów technicznych dla infrastruktury rowerowej Krakowa (2004, 2018) i wielu innych polskich miast, reformy przepisów ruchu drogowego w Polsce (2011-2015) czy aktualizacji Studium Podstawowych Tras Rowerowych Krakowa (2019). Doradzał zarządowi woj. małopolskiego przy tworzeniu projektu VeloMałopolska (2014).
Podcast możesz śledzić również na platformach społecznościowych:
Temat infrastruktury i ruchu rowerowego pojawił się już we wcześniejszych odcinkach podcastu. Polecam zatem: odcinek 32 o infrastrukturze pieszej i rowerowej, a także odcinek 03 o rowerach towarowych.