Komponent kolejowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, czyli tak zwane „szprychy” to przedsięwzięcie, jakiego w Polsce jeszcze nie było. Gigantyczny projekt budowy prawie 2000 km nowych tras kolejowych zbiegających się w wielkim węźle kolejowym w rejonie centralnego lotniska. Pociągi poruszające się z prędkością 200, 250 km/h. Połowa z tego zrealizowana do 2030 roku. Brzmi jak marzenie, prawda? W końcu mamy ambitny program rozwoju kolei w Polsce.
Tymczasem mamy rok 2022, wiele przykładów linii kolejowych, na których kursują np. dwie pary pociągów w ciągu dnia. Częstotliwość taka sprawie, że w ogóle uruchamianie tego typu połączeń może budzić wątpliwości co do ich sensowności i opłacalności.
Z jednej strony program budowy nowych linii kolejowych to szansa na rozwój infrastruktury i transportu kolejowego, ale jednocześnie duża szansa na wyrzucenie dużych pieniędzy w błoto, a w efekcie zniechęcenie Polaków do kolei.
Czy część kolejowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to dobrze przemyślany i zaplanowany projekt? Czy prowadzone obecnie prace studialne i projektowe mogą zmienić jeszcze jego kształt i w jakim stopniu?
W tym odcinku na temat komponentu kolejowego CPK rozmawiam z panem Tomaszem Wardakiem – ekonomistą, autorem książki „Piasta i szprychy” o Centralnym Porcie Komunikacyjnym.

Podcast o zrównoważonym transporcie i mobilności
Obszary metropolitalne to intensywnie rozwijające i urbanizujące się tereny, powiązane ze sobą wieloma zależnościami społecznymi i gospodarczymi. Obejmują one wiele jednostek samorządu terytorialnego różnego szczebla, których zadania i kompetencje w dużym stopniu się przenikają i uzupełniają.
Mimo braku dedykowanych im uregulowań prawnych samorządy próbują w różnym stopniu nawiązywać współpracę i koordynować działania. Obecnie ta współpraca pomiędzy poszczególnymi jednostkami ma dobrowolny charakter. Opiera się często na dobrze rozumianym interesie lokalnym, lecz czasami bez uwzględnienia szerszego kontekstu całej metropolii.
Systemowym rozwiązaniem tego problemu może być ustawa metropolitalna. Mimo tego, że Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, czyli pierwszy w Polsce związek metropolitalny funkcjonuje już od kilku lat, kolejne obszary metropolitalne, m.in. obszar metropolii pomorskiej, nie mogą doczekać się wprowadzenia ogólnych podstaw prawnych, które umożliwiłyby stworzenie analogicznych podmiotów w kolejnych miejscach.
Odcinek ten powstaje w ramach współpracy reklamowej ze Stowarzyszeniem Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, organizatorem zbliżającej się Konferencji Smart Metropolia.
Smart Metropolia to konferencja poświęcona zagadnieniom współpracy samorządów w obszarach metropolitalnych, relacji metropolii z resztą kraju oraz współtworzenia mądrej polityki państwa wobec polskich miast i gmin.
Konferencja odbędzie się już 5 i 6 października w centrum AmberExpo w Gdańsku. Zapisy trwają do 27 września przez stronę internetową www.smartmetropolia.pl
W dzisiejszym odcinku podcastu porozmawiamy o tym, jak obecnie wygląda współpraca na obszarze metropolii pomorskiej, która skupia 61 miast, gmin i powiatów, na czele z Gdańskiem, Sopotem i Gdynią. Jak sprawić, aby była ona bardziej efektywna w kontekście mobilności mieszkańców? I Jakie szanse może przynieść wprowadzenie ustawy metropolitalnej?
Moim gościem jest Krzysztof Perycz-Szczepański, zastępca dyrektora Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot.
Więcej informacji na stronie:
https://www.nadobrymtorze.pl/42
Podcast możesz śledzić także na:
Facebook – https://www.facebook.com/nadobrymtorze/
Instagram – https://www.instagram.com/nadobrymtorze/
Linkedin – https://www.linkedin.com/company/nadobrymtorze
