Regionalny transport autobusowy wpływa na jakość życia mieszkańców Polski. W ostatnich latach jego jakość w wielu miejscach w kraju bardzo się pogorszyła. Zagadnienie to jest tematem książki Olgi Gitkiewicz pod tytułem “Nie zdążę”. Przeczytajcie sami ten fragment lub posłuchajcie w podcaście:
“Kiepsko spała. Może ze strachu, że zaśpi, a może dlatego, że w tym wieku po prostu śpi się nie za dobrze.
Lekarza miała na dziesiątą, lecz autobus o wpół do ósmej i to do niego trzeba się dopasować. Jeszcze na przystanku ta chwila lęku, że jednak nie przyjedzie, nie zatrzyma się, ale wreszcie go widać, wyjeżdża zza zakrętu. Trzeba zadrzeć wysoko nogę, jeszcze trochę, wtaszczyć siatkę, dzień dobry, trzasnąć drzwiami, bilet poproszę, proszę, i można poszukać miejsca. Sprawdzić w torbie czy wszystko się wzięło. Portfel. Legitymacja emeryta. Kanapki. Leki. Napój. Bo przygotować się należy jak do wyprawy, a cała wizyta to 15 minut. Potem trzeba jakoś doczekać autobusy z powrotem.
– Zawsze jeszcze do apteki wejdę. Do sklepu, ale dużo nie kupuję bo nie mogę dźwigać, mówi i zagląda do siatki ustawionej między nogami, coś tam poprawia – a później to już nie ma co robić, trzeba iść na autobus
– A kiedy ten autobus?
– Zaraz, zaraz przyjedzie.
Patrzę na rozkład. Najbliższe “zaraz” będzie za godzinę i dwadzieścia minut.”
Jeżeli mieszkasz w mieście to z dużym prawdopodobieństwem poczułeś współczucie dla bohaterki opisanej historii. Natomiast, jeżeli mieszkasz na wsi lub w małym mieście to Twoje myśli są prawdopodobnie odmienne. Możesz się z nią utożsamiać, albo wręcz zazdrościć, że ten autobus w ogóle jest.
W tym odcinku wracamy do tematu komunikacji autobusowej. Tym razem korzystając z doświadczenia mojego gościa, chciałbym, aby punktem wyjścia do rozmowy były połączenia autobusowe organizowane przez województwa.
Moim gościem jest Pan Piotr Rachwalski, były prezes Kolei Dolnośląskich, czyli wojewódzkiego przewoźnika kolejowego, a obecnie szef PKS Słupsk.

Podcast o zrównoważonym transporcie i mobilności
“Kiepsko spała. Może ze strachu, że zaśpi, a może dlatego, że w tym wieku po prostu śpi się nie za dobrze.
Lekarza miała na dziesiątą, lecz autobus o wpół do ósmej i to do niego trzeba się dopasować. Jeszcze na przystanku ta chwila lęku, że jednak nie przyjedzie, nie zatrzyma się, ale wreszcie go widać, wyjeżdża zza zakrętu. Trzeba zadrzeć wysoko nogę, jeszcze trochę, wtaszczyć siatkę, dzień dobry, trzasnąć drzwiami, bilet poproszę, proszę, i można poszukać miejsca. Sprawdzić w torbie czy wszystko się wzięło. Portfel. Legitymacja emeryta. Kanapki. Leki. Napój. Bo przygotować się należy jak do wyprawy, a cała wizyta to 15 minut. Potem trzeba jakoś doczekać autobusy z powrotem.
– Zawsze jeszcze do apteki wejdę. Do sklepu, ale dużo nie kupuję bo nie mogę dźwigać, mówi i zagląda do siatki ustawionej między nogami, coś tam poprawia – a później to już nie ma co robić, trzeba iść na autobus
– A kiedy ten autobus?
– Zaraz, zaraz przyjedzie.
Patrzę na rozkład. Najbliższe “zaraz” będzie za godzinę i dwadzieścia minut.”
To cytat z książki Olgi Gitkiewicz pod tytułem “Nie zdążę”.
Jeżeli mieszkasz w mieście to z dużym prawdopodobieństwem poczułeś współczucie dla bohaterki opisanej historii. Natomiast, jeżeli mieszkasz na wsi lub w małym mieście to Twoje myśli są prawdopodobnie odmienne. Możesz się z nią utożsamiać, albo wręcz zazdrościć, że ten autobus w ogóle jest.
W tym odcinku wracamy do tematu komunikacji autobusowej. Tym razem korzystając z doświadczenia mojego gościa, chciałbym, aby punktem wyjścia do rozmowy były połączenia autobusowe organizowane przez województwa.
Moim gościem jest Pan Piotr Rachwalski, były prezes Kolei Dolnośląskich, czyli wojewódzkiego przewoźnika kolejowego, a obecnie szef PKS Słupsk.

Polecam także odcinek 10 podcastu dotyczący komunikacji autobusowej stworzonej przez Grodziskie Przewozy Autobusowe, do którego odnosimy się w tej rozmowie.
Zamieszczam także link do strony wydawnictwa, gdzie znajdziecie książkę Olgi Gitkiewicz „Nie zdążę”.
Piotr Rachwalski
Prezes PKS SŁUPSK, praktyk, ekspert i promotor transportu publicznego – autobusowego i kolejowego. Z wykształcenia mechanik, ekolog i transportowiec, ukończył też studia marketingu i public relations.
W roku 1999 powołał do życia Instytut Rozwoju i Promocji Kolei, zajmujący się wdrażaniem nowoczesnych, alternatywnych i prospołecznych rozwiązań w transporcie oraz kreowaniem świadomości społecznej. W latach 2014-2019 prezes Kolei Dolnośląskich, przewoźnika w tym czasie najszybciej rozwijającego się w Polsce. Inicjator i współzałożyciel Związku Samorządowych Przewoźników Kolejowych, organizator i uczestnik wielu konferencji i sympozjów, doradca i konsultant.
Założyciel i wieloletni szef firmy autobusowej Nord Express, w latach 2002-2004 pracownik, a obecnie prezes PKS SŁUPSK S.A – największego przewoźnika zapewniającego transport mieszkańcom i turystom odwiedzającym Pomorze Środkowe.
[…] Mimo, że organizatorzy transportu publicznego jeszcze nie często korzystają z możliwości jakie daje grywalizacja w mobilności, to warto posłuchać z jakimi wyzwaniami aktualnie się mierzą. Z tego względu polecam odcinki dotyczące Grodziskich Przewozów Autobusowych (odcinek nr 10) oraz regionalnego transportu autobusowego (odcinek nr 20). […]
[…] Temat autobusowego transportu publicznego pojawił się już w dwóch odcinkach podcastu. Mimo, że nie poruszamy tam tematu autonomicznych minibusów, to bardzo polecam obie wcześniejsze rozmowy: odcinek 10 o Grodziskich Przewozach Autobusowych, a także odcinek 20 o regionalnym transporcie autobusowym. […]
[…] Temat transportu publicznego pojawił się już we wcześniejszych odcinkach podcastu. Polecam zatem: odcinek 10 o Grodziskich Przewozach Autobusowych, a także odcinek 20 o regionalnym transporcie autobusowym. […]
[…] transportu publicznego pojawiał się w podcaście już wcześniej. Między innymi w odcinku 20 (Regionalny transport autobusowy – Piotr Rachwalski) oraz w odcinku 31 (Jak planować transport publiczny? – Marcin […]
[…] transportu publicznego pojawiał się w podcaście już wcześniej. Między innymi w odcinku 20 (Regionalny transport autobusowy – Piotr Rachwalski) oraz w odcinku 31 (Jak planować transport […]