23: Tramwaje i lekka kolej – Grzegorz Madrjas

To jest grafika do odcinka: Tramwaje i lekka kolej. Na zdjęciu jest gość rozmowy pan Grzegorz Madrjas.

Już od kilkunastu lat tramwaje w Europie zyskują na znaczeniu. Doceniane są zarówno korzyści środowiskowe jakie dają – ich efektywność energetyczna, jak również ich miastotwórcza rola, podniesienie atrakcyjności przestrzeni miejskiej i poprawa wizerunku miasta.

Pomimo faktu, że największe miasta w Polsce posiadają sieci tramwajowe, to jednak spośród 23 największych polskich miast powyżej 150 tys. mieszkańców, aż 8 z nich nie posiada żadnej linii tramwajowej.

Różnorodność systemów tramwajowych

Jednocześnie systemy tramwajowe mogą się od siebie bardzo różnić. Zarówno z punktu widzenia pasażera, jak i organizatora oraz operatora transportu publicznego jednym z ważniejszych aspektów jest średnia prędkość komunikacyjna, czyli taka z jaką tramwaje średnio pokonują dany odcinek linii z uwzględnieniem wszystkich postojów. Jednym ze sposobów na podniesienie tej prędkości jest wprowadzenie priorytetu dla tramwajów w sygnalizacji świetlnej.

Chociaż średnia prędkość komunikacyjna tramwajów w całej Warszawie wynosi niespełna 20 km/h, to trasa z Nowodworów do stacji metra Młociny to linia z najwyższą średnią prędkością w Polsce wynoszącą 30 km/h.

Priorytet w sygnalizacji świetlnej

Zgodnie z badaniem zrealizowanym przez Tramwaje Warszawskie po uruchomieniu priorytetu na ul. Marymonckiej, zużycie energii przez tramwaje spadło na tym odcinku o 13 procent, dając oszczędność około 70 tys. zł w ciągu roku tylko na tym jednym odcinku.

Priorytet w sygnalizacji świetlnej to oczywiście nie jedyny czynnik decydujący o jakości systemu tramwajowego w miastach i ich obszarach funkcjonalnych. W tym odcinku spróbujemy przyjrzeć się właśnie tramwajom i poszukać klucza do tramwajowej przyszłości polskich miast.

Gościem odcinka jest Grzegorz Madrjas, kierownik Działu Rozwoju Systemu Tramwajowego Tramwajów Warszawskich.

Podcast dostępny jest także na:

Spotify

Apple Podcasts

Google Podcasts

Grzegorz Madrjas

Absolwent Politechniki Warszawskiej (Inżynieria Komunikacyjna) i Wojskowej Akademii Technicznej (Budowa Dróg i Mostów). Przedstawiciel Warszawy i Polski w Komitecie Lekkich Kolei UITP. Od kilkunastu lat kieruje obszarem planowania rozwoju systemu tramwajowego w Tramwajach Warszawskich. Nadzoruje także działania projektowe i realizacyjne w zakresie wdrażania priorytetów na sieci tramwajowej w Warszawie. Współautor szeregu koncepcji i projektów organizacji ruchu dla budowy i modernizacji tras tramwajowych.

Znajdziesz mnie również na platformach społecznościowych:

Facebook

Instagram

Linkedin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.