Wydając niewielkie pieniądze zazwyczaj tego szczególnie nie analizujemy i nie zastanawiamy się, jakie korzyści odniesiemy z danego zakupu. Zasadniczo, im wyższe kwoty wydajemy, tym nasze decyzje zakupowe są bardziej przemyślane, a przynajmniej takie powinny być.
Zarówno w transporcie, jak i w budownictwie infrastrukturalnym prawie każda inwestycja oznacza duże nakłady finansowe. Zatem decyzje, które podejmujemy powinny być rozważne i naprawdę dobrze przebadane. Przecież nie każdy pomysł inwestycyjny, na który wpadniemy, okaże się dobrym rozwiązaniem. Tak to już jest z pomysłami i kreatywnym myśleniem.
Do dyspozycji mamy jednak narzędzie, które umożliwia nam weryfikację efektywności inwestycji, prognozowanie przyszłości i zamodelowanie czegoś raczej niematerialnego. Mowa oczywiście o modelach ruchu. Jak one powstają, jakie modele mamy w Polsce do dyspozycji i jak mogą nas wesprzeć w planowaniu zrównoważonego systemu transportowego?
W tym odcinku o modelowaniu ruchu rozmawiam z dr inż. Tomaszem Dybiczem, adiunktem na Wydziele Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, współwłaścicielem firmy Transeko.
Poniżej zamieszczam kilka linków, gdzie można dowiedzieć się więcej o opracowanych modelach ruchu:
- Pasażerski Model Transportowy CPK
- Zintegrowany Model Ruchu CUPT
- Aktualizacja Warszawskiego Modelu Ruchu
dr inż. Tomasz Dybicz
Adiunkt w Instytucie Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej. Nauczyciel akademicki w dziedzinie planowania systemów transportu, projektowania dróg i ulic, inżynierii ruchu.
Współautor licznych prac studialnych, projektowych i badawczych.
Członek Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji (SITK).
[…] Na temat modelowania ruchu rozmawiałem także z dr inż. Tomaszem Dybiczem w 22 odcinku podcastu. […]