Pod koniec kwietnia Ministerstwo Infrastruktury opublikowało projekt Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032). Do końca perspektywy tego programu, czyli w ciągu 9 lat przebudowanych ma zostać nieco ponad 4 tys. km torów. Długość linii kolejowych pozwalających na ruch pociągów pasażerskich z prędkością powyżej 160 km/h ma wzrosnąć o niecałe 300 km. Średnia prędkość kursowania pociągów towarowych na sieci kolejowej, zgodnie z założeniami Programu powinna wzrosnąć do 40 km/h z niecałych 30 km/h obecnie. Planowany koszt Programu to ok. 80 mld zł.
Oczywiście nie możemy zapominać, że to część wszystkich zamierzeń w podobnej perspektywie czasowej. W planach są inwestycje Centralnego Portu Komunikacyjnego, Program Kolej +, a także program w zakresie utrzymania i remontów infrastruktury kolejowej. Plany na całą dekadę.
Czy dobrze wydamy te pieniądze i czy dobrze wykorzystamy ten czas? Co powinniśmy zmienić tu i teraz, ale także jak zmienić systemowe podejście, aby zagwarantować najlepszą efektywność inwestycji. Czy infrastruktura kolejowa, którą planuje Ministerstwo będzie w 2030 roku Fit for 55?
Gościem w tym odcinku jest pan Piotr Malepszak, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. Kolejowych, ekspert infrastruktury Komisji Europejskiej, były dyrektor w spółce PKP PLK, a także były prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Podcast o zrównoważonym transporcie i mobilności
Pod koniec kwietnia Ministerstwo Infrastruktury opublikowało projekt Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032). Do końca perspektywy tego programu, czyli w ciągu 9 lat przebudowanych ma zostać nieco ponad 4 tys. km torów. Długość linii kolejowych pozwalających na ruch pociągów pasażerskich z prędkością powyżej 160 km/h ma wzrosnąć o niecałe 300 km. Średnia prędkość kursowania pociągów towarowych na sieci kolejowej, zgodnie z założeniami Programu powinna wzrosnąć do 40 km/h z niecałych 30 km/h obecnie. Planowany koszt Programu to ok. 80 mld zł.
Oczywiście nie możemy zapominać, że to część wszystkich zamierzeń w podobnej perspektywie czasowej. W planach są inwestycje Centralnego Portu Komunikacyjnego, Program Kolej +, a także program w zakresie utrzymania i remontów infrastruktury kolejowej. Plany na całą dekadę.
Czy dobrze wydamy te pieniądze i czy dobrze wykorzystamy ten czas? Co powinniśmy zmienić tu i teraz, ale także jak zmienić systemowe podejście, aby zagwarantować najlepszą efektywność inwestycji. Czy infrastruktura kolejowa, którą planuje Ministerstwo będzie w 2030 roku Fit for 55?
Gościem w tym odcinku jest pan Piotr Malepszak, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. Kolejowych, ekspert infrastruktury Komisji Europejskiej, były dyrektor w spółce PKP PLK, a także były prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Więcej informacji na stronie:
https://www.nadobrymtorze.pl/35
Podcast możesz śledzić także na:
Facebook – https://www.facebook.com/nadobrymtorze/
Instagram – https://www.instagram.com/nadobrymtorze/
Linkedin – https://www.linkedin.com/company/nadobrymtorze

Podcast dostępny jest także na:
Piotr Malepszak
Pochodzi z rodziny o wieloletnich tradycjach kolejarskich. Od 15 lat związany zawodowo z utrzymaniem i rozwojem infrastruktury oraz przewozami kolejowymi. W latach 2008 – 2016 w PKP PLK S.A. na stanowiskach min. dyrektora biura i pełnomocnika zarządu, w latach 2017 – 2018 jako członek zarządu ds. technicznych w Kolejach Dolnośląskich S.A., a w latach 2018 – 2020 na stanowisku członka zarządu ds. kolei i p.o. prezesa zarządu w CPK Sp. z o.o. Autor licznych inicjatyw, które przyczyniły się do poprawy stanu infrastruktury kolejowej w Polsce. Koordynował min. zadania związane z przygotowaniem linii kolejowych do Euro 2012 i pociągów Pendolino. Obecnie Pełnomocnik Prezydenta Gdańska ds. kolejowych i ekspert infrastruktury współpracujący z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym i Komisją Europejską. Prywatnie pasjonat transportu, szczególnie kolejowego.