W najbliższych latach w obszarze transportu nastąpią znaczące zmiany rynkowe. Powstanie nowy system handlu uprawnieniami do emisji nazywany BRT ETS lub ETS 2. Obejmie on m.in. transport drogowy. Paliwa zostaną obłożone opłatą emisyjną, a ich dystrybutorzy będą musieli kupować uprawnienia. Dochody ze sprzedaży tych uprawnień trafią do Społecznego Funduszu Klimatycznego, który będzie miał na celu zapewnienie wsparcia słabszym grupom i podmiotom, które najbardziej odczują skutki nowego systemu.
W tym odcinku chciałbym się dowiedzieć jak dokładnie będzie działał nowy system ETS 2? Jak duży będzie miał on wpływ na sektor transportu? Jak przygotować się na jego wejście, a także jak dużą „poduszką bezpieczeństwa” będzie Społeczny Fundusz Klimatyczny?
Gościnią w tym odcinku podcastu jest Aneta Stefańczyk, analityczka w Instytucie Reform.
Podcast dostępny jest także na:
Aneta Stefańczyk
Analityczka do spraw polityk publicznych w Instytucie Reform. Zajmuje się w nim realizacją projektów dotyczących oceny europejskich i krajowych polityk dekarbonizacji i transformacji energetycznej. Specjalizuje się także w analizach ilościowych i przetwarzaniu danych. Aneta ma doświadczenie w zakresie analizy rynków finansowych oraz prognozowania wskaźników koniunktury w gospodarce światowej, zdobyte na stanowisku ekonomistki w Departamencie Analiz i Badań Ekonomicznych NBP. Zajmowała się także analizami ilościowymi i jakościowymi z zakresu ekonomii społecznej, uczestnicząc w projektach badawczych na rzecz administracji publicznej realizowanych dla innych organizacji pozarządowych. Jest absolwentką studiów licencjackich w SGH na kierunku ekonomia oraz studiów magisterskich na Uniwersytecie w Maastricht, gdzie ukończyła kierunek ekonometria i badania operacyjne.
Podcast możesz śledzić również na platformach społecznościowych:
Temat zmian w Unii Europejskiej pojawiał się już we wcześniejszych odcinkach podcastu. Polecam m.in. odcinek 26 oraz odcinek 41 dotyczące raportowania ESG w logistyce, transporcie i budownictwie.