Dobrze zaprojektowana i sprawnie funkcjonująca kolej na obszarach aglomeracji stanowi szkielet systemu transportowego. Promieniście rozchodzące się linie kolejowe stymulują rozwój licznych centrów lokalnych. Miasto rdzeń i jego otoczenie stanowi układ wielopalczasty z pasmami obsługiwanymi przez regularnie kursujące pociągi. Duże generatory ruchu zlokalizowane są przede wszystkim w bliskiej odległości od przystanków transportu szynowego. Tereny pomiędzy pasmami to tereny zielone, dzięki czemu mieszkańcy mają dobry dostęp do dużych obszarów rekreacyjnych. Jednym z kluczowych elementów takiej wizji jest wydajna kolej aglomeracyjna.
Koncepcja ta z powodzeniem realizowana jest od wielu dziesięcioleci w Kopenhadze. Znalazła ona swoje odzwierciedlenie w koncepcji „Warszawy funkcjonalnej” opracowanej w 1934 r. przez Jana Chmielewskiego i Szymona Syrkusa.
Jakich rozwiązań potrzebujemy, aby lepiej wykorzystać istniejącą infrastrukturę i w zrównoważony sposób stymulować rozwój polskich aglomeracji? Co zrobić, aby system transportu publicznego stanowił spójną i atrakcyjną dla mieszkańców całość? Czy kolej aglomeracyjna może być narzędziem polityki przestrzennej?
Gościem tego odcinka jest pan dr Michał Beim, adiunkt na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu, członek Głównej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej, ekspert Instytutu Sobieskiego.
Podcast o zrównoważonym transporcie i mobilności
Dobrze zaprojektowana i sprawnie funkcjonująca kolej na obszarach aglomeracji stanowi szkielet systemu transportowego. Promieniście rozchodzące się linie kolejowe stymulują rozwój licznych centrów lokalnych. Miasto rdzeń i jego otoczenie stanowi układ wielopalczasty z pasmami obsługiwanymi przez regularnie kursujące pociągi. Duże generatory ruchu zlokalizowane są przede wszystkim w bliskiej odległości od przystanków transportu szynowego. Tereny pomiędzy pasmami to tereny zielone, dzięki czemu mieszkańcy mają dobry dostęp do dużych obszarów rekreacyjnych. Jednym z kluczowych elementów takiej wizji jest wydajna kolej aglomeracyjna.
Koncepcja ta z powodzeniem realizowana jest od wielu dziesięcioleci w Kopenhadze. Znalazła ona swoje odzwierciedlenie w koncepcji „Warszawy funkcjonalnej” opracowanej w 1934 r. przez Jana Chmielewskiego i Szymona Syrkusa.
Jakich rozwiązań potrzebujemy, aby lepiej wykorzystać istniejącą infrastrukturę i w zrównoważony sposób stymulować rozwój polskich aglomeracji? Co zrobić, aby system transportu publicznego stanowił spójną i atrakcyjną dla mieszkańców całość? Czy kolej aglomeracyjna może być narzędziem polityki przestrzennej?
Gościem tego odcinka jest pan dr Michał Beim, adiunkt na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu, członek Głównej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej, ekspert Instytutu Sobieskiego.
Więcej informacji na stronie: https://www.nadobrymtorze.pl/17
O kolei rozmawiałem także z dr Jakubem Majewskim – wtedy głównie na temat kolei regionalnej.
dr Michał Beim
Adiunkt na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu. Absolwent gospodarki przestrzennej na UAM. Stypendysta Fundacji im. Alexandra von Humboldta w Instytucie Mobilności i Transportu na Uniwersytecie Technicznym w Kaiserslautern. W latach 2014-2016 oraz ponownie od 2020 r. członek Głównej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej. W latach 2016-2017 członek zarządu Polskich Kolei Państwowych SA. Autor lub współautor ponad 80 publikacji naukowych i kilkudziesięciu artykułów opinii na łamach prasy codziennej lub branżowej. Bada związki planowania przestrzennego z polityką transportową. W latach 1998-2013 członek zarządu Stowarzyszenia „Sekcja Rowerzystów Miejskich” w Poznaniu, od 2009 r. ekspert Instytutu Sobieskiego w Warszawie.
[…] Odcinek 17: Kolej aglomeracyjna – dr Michał Beim […]