Zieleń w miastach pełni kluczową rolę zarówno dla mieszkańców, jak i środowiska. Nie chodzi tu tylko o aspekt zdrowotny, ale również finansowy. Ważne więc, aby tej zieleni w ośrodkach miejskich pojawiało się coraz więcej, a urzędnicy, projektanci i decydenci z odwagą wprowadzali nowe, zielone rozwiązania w naszych miastach.
To już kolejny odcinek mojego podcastu, w którym poruszam temat błękitno-zielonej infrastruktury. Jeśli jeszcze nie słuchałeś mojej rozmowy z Judytą Łuczyńską z Fundacji Sędzimira (odc. 16), to zachęcam Cię do nadrobienia zaległości.
Jakie korzyści daje zieleń w miastach?
W tamtym odcinku przytoczyłem badanie pokazujące, że zwiększając ilość zieleni w pobliżu miejsca, gdzie mieszkamy, wydłużamy długość naszego życia. Co więcej, zieleń w miastach jest nam niezbędna do skutecznej adaptacji do postępujących zmian klimatu. Na tym jednak nie koniec korzyści. I teraz uważajcie – badania wykazują, że więcej zieleni w naszym otoczeniu skutkuje 37% wzrostem wartości nieruchomości, 12 % wzrostem obrotów w sklepach oraz niższym wskaźnikiem przestępczości. W zależności od badania i jego założeń, jest to od 7% do nawet 56%. Więcej zieleni, to też oszczędność na kosztach klimatyzacji nawet o 30%.
Ponadto, dzięki drzewom oraz retencji, spływy wód opadowych są mniejsze nawet o 12%, a tym samym możliwe jest ograniczenie kosztów budowy sieci kanalizacji deszczowej. To tyle, jeśli chodzi o teorię. Czas przejść do praktyki.
Wprowadzanie błękitno-zielonej infrastruktury w miastach
W tym odcinku rozmawiam o praktyce we wdrażaniu błękitno-zielonej infrastruktury w polskich miastach – a dokładniej w Warszawie. Na czym ona polega?
Zieleń w miastach można wprowadzać na różne sposoby. Można tworzyć ogrody deszczowe, filtrujące i odzyskujące deszczówkę dla środowiska (np. ulica Francuska i Sokratesa w Warszawie). Można robić nasadzenia wzdłuż ulic i je zazieleniać, a także odzyskiwać na rzecz zieleni zabetonowane wcześniej przestrzenie.
Na temat tego typu rozwiązań, problemów z nimi związanych oraz korzyści, jakie za sobą niesie zieleń w miastach posłuchasz w tym odcinku podcastu. Moją gościnią jest dr Monika Domanowska, kierowniczka zespołu do spraw zieleni w Zarządzie Dróg Miejskich w Warszawie.

Podcast o zrównoważonym transporcie i mobilności
W odcinku nr 16 przytoczyłem badanie pokazujące, że zwiększając ilość zieleni w pobliżu miejsca, gdzie mieszkamy, wydłużamy długość naszego życia. Z moją gościnią rozmawialiśmy też o tym, że zieleń jest nam niezbędna do skutecznej adaptacji do postępujących zmian klimatu.
Tymczasem okazuje się, że zieleń daje jeszcze wiele innych korzyści. I teraz uważajcie – badania wykazują, że więcej zieleni w naszym otoczeniu skutkuje 37% wzrostem wartości nieruchomości, 12 % wzrostem obrotów w sklepach oraz niższym wskaźnikiem przestępczości. W zależności od badania i jego założeń jest to od 7% do nawet 56%.
Więcej zieleni, to też oszczędność na kosztach klimatyzacji nawet o 30%.
Co więcej, dzięki drzewom oraz retencji, spływy wód opadowych są mniejsze nawet o 12%, a tym samym możliwe jest ograniczenie kosztów budowy sieci kanalizacji deszczowej. To tyle, jeśli chodzi o teorię. W tym odcinku rozmawiam o praktyce we wdrażaniu błękitno-zielonej infrastruktury w polskich miastach – a dokładniej w Warszawie.
Gościnią tego odcinka jest dr Monika Domanowska, kierowniczka zespołu do spraw zieleni w Zarządzie Dróg Miejskich w Warszawie.
Więcej informacji na stronie:
https://www.nadobrymtorze.pl/18
Podcast dostępny jest także na:
Spotify – https://open.spotify.com/show/37vmyT5Fj84VDsTPAiMPWw?si=5579d47b7b7f4569
Apple Podcasts – https://podcasts.apple.com/us/podcast/na-dobrym-torze/id1606032038
Google Podcasts – https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9hbmNob3IuZm0vcy83NTNlODQ2OC9wb2RjYXN0L3Jzcw
Facebook – https://www.facebook.com/nadobrymtorze/
Instagram – https://www.instagram.com/nadobrymtorze/
Linkedin – https://www.linkedin.com/company/nadobrymtorze
Youtube – https://www.youtube.com/channel/UC3C0a1HNmjaA7bCsqhea–A/featured

dr inż. architekt krajobrazu Monika Domanowska
Kierowniczka Zespołu ds. Zieleni w Wydziale Zrównoważonej Mobilności Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie. W 2014 roku uzyskała tytuł doktora w Katedrze Architektury Krajobrazu Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Od 2015 pracuje w ZDM, gdzie jej głównymi zainteresowaniami zawodowymi jest przekształcanie warszawskich przestrzeni publicznych na bardziej zielone.