Czy planowaliście kiedyś podróż pomiędzy miastami z wykorzystaniem różnych środków transportu zbiorowego? Jeżeli wiecie jak funkcjonuje transport publiczny w danych miejscach, to zapewne nie jest to dla Was bardzo trudne zadanie. Pytanie tylko co w sytuacji, jeżeli chcielibyście dotrzeć do miejscowości, w której jeszcze nigdy nie byliście? W większości przypadków, sprawa wtedy nie jest już tak prosta.
Wyzwanie może być podobne także z perspektywy wielu osób mieszkających nawet w danej miejscowości, ale przemieszczających się jedynie swoimi samochodami. Brak łatwego dostępu do informacji o możliwych podróżach transportem zbiorowym bardzo utrudnia pierwszy krok do takiej podróży, czyli jej zaplanowanie.
Zatem jeżeli chcemy zachęcić mieszkańców do podróżowania transportem publicznym potrzebujemy łatwo dostępnych danych o przystankach, rozkładach jazdy, a jeszcze lepiej także o aktualnym położeniu pojazdów. Jeśli będą to otwarte dane, udostępniane w ustandaryzowanych formatach, twórcy różnych aplikacji, na zasadach konkurencji rynkowej, będą mogli oferować swoje narzędzia do planowania podróży.
W tym odcinku chciałbym przyjrzeć się bliżej otwartym danym w transporcie zbiorowym. Kto i na jakich zasadach powinien udostępniać te dane? Czym są formaty danych NeTEx i GTFS? Jakich zmian potrzebujemy, abyśmy w łatwy sposób mogli planować nasze podróże transportem zbiorowym?
Gościem w tym odcinku jest Aleksander Dąbrowski CTO w firmie Astarium, twórcy aplikacji KOLEO.
Podcast dostępny jest także na:
Aleksander Dąbrowski
Współzałożyciel i od blisko 10 lat CTO KOLEO – wiodącej platformy sprzedaży biletów kolejowych w Polsce. Fan technologii – wcześniej programista w kilku start-upach. W wolnych chwilach przewodnik miejski po Warszawie.
Podcast możesz śledzić również na platformach społecznościowych:
Temat transportu publicznego pojawił się już we wcześniejszych odcinkach podcastu. Polecam zatem: odcinek 10 o Grodziskich Przewozach Autobusowych, odcinek 20 o regionalnym transporcie autobusowym, a także odcinek 31 o planowaniu sieci oraz odcinek 37 o infrastrukturze transportu publicznego.