29: Odbudujmy polską kolej – Karol Trammer

W 1990 roku polska sieć kolejowa liczyła ponad 26 tysięcy kilometrów linii. Obecnie w eksploatacji mamy jedynie około 18 tysięcy kilometrów, z czego dwa tysiące, które oficjalnie są czynne, w praktyce jest nieprzejezdnych.

Proces i decyzje, które doprowadziły do tego opisuje książka pod tytułem “Ostre cięcie. Jak niszczono Polską kolej”. Pokazuje ona szereg zaniedbań, błędów, a nawet świadomych i celowych działań, które doprowadziły nas do obecnej sytuacji. Książkę należy zaliczyć do kategorii reportaży i literatury faktu. W tym odcinku chciałbym jednak rozwinąć jej ostatni rozdział zawierający rekomendacje autora. Może spróbujemy nawet dopisać jeszcze jeden jej rozdział, który moglibyśmy zaliczyć jednak już do kategorii science-fiction, a może raczej political-fiction.

Gościem tego odcinka jest pan Karol Trammer, autor książki pod tytułem “Ostre cięcie”, redaktor naczelny i wydawca dwumiesięcznika “Z biegiem szyn”.

Podcast dostępny jest także na:

Spotify

Apple Podcasts

Google Podcasts

Karol Trammer

Urodzony w 1985 roku, dziennikarz zajmujący się infrastrukturą i transportem, redaktor naczelny dwumiesięcznika „Z Biegiem Szyn” oraz autor książki „Ostre cięcie. Jak niszczono polską kolej”. Absolwent Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego.

Podcast możesz śledzić również na platformach społecznościowych:

Facebook

Instagram

Linkedin

Dwumiesięcznik „Z biegiem szyn” wydawany przez Karola Trammera można znaleźć na stronie internetowej https://www.zbs.net.pl/.

Temat kolei pojawiał się już także we wcześniejszych odcinkach podcastu, które polecam:

2 Comments

  1. Jacek Fink-Finowicki

    Niestety z dyskusji wynika, że p. Karol Trammer zupełnie nie rozumie zagadnienia łączenia województw. Zaś, to jak się ślizgnął po temacie taboru odczytuję jako powolne wycofywanie się z nietrafionych tez postawionych w książce.

  2. Ciekawy wywiad. Moim zdaniem 2 sprawy wymagają wyjaśnienia. Skąd się wzięły 4 pary połączeń w Kolej+? Moim zdaniem chodzi o odcinek Pisz – Ełk gdzie po remoncie zaplanowano tylko 1 parę połączeń dziennie. Dziennikarze długo o tym pisali więc PLK postanowiła podać jakieś absolutne minimum połączeń żeby uniknąć kolejnych docinek. Drugi temat to połączenia Radom – Łódź. jedyna sensowna możliwość to uruchomienie połączeń przez ŁKA albo PR Łódź ponieważ województwo łódzkie w ogóle nie ponosi kosztów funkcjonowania KM na swoim terenie (a jest tego trochę), więc trudno żeby jeszcze województwo mazowieckie fundowało przejazd do Łodzi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *